دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» طرز تهیه آش سنتی شولی یزد

 طرز تهیه آش سنتی شولی یزد

آش شولی یزدی یکی از غذاهای سنتی و لذیذ استان یزد است. شولی را معمولا در زمستان با ماش و شلغم و در تابستان با چغندر و عدس می پزند. بسته به ذائقه خود می توانید سرکه یا رب انار را به عنوان چاشنی به آش اضافه کنید.


شولی یزدی بسیار راحت و خوشمزه است. آش شولی یکی از غذاهای سنتی ما ایرانیان است که اصالتاً مخصوص شهر یزد است که قدمت آن به 500 سال پیش می رسد و در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. آش شولی یکی از خوراکی های مهم شب یلدا در یزد است که در این شب گرد هم می آیند و جشن می گیرند و آش شولی می خورند. چاشنی اصلی این غذا سرکه و طبع آن سرد است که خوردن آن با آجیل و شیرینی یزدی بسیار مطبوع است. آش شولی بسیار ساده و مقوی است حتما در روزهای سرد زمستان آن را تهیه کنید.


 اغلب غذاهای سنتی یزد دارای مفاهیم قابل توجهی هستند. و به همین دلیل است که در مراسم و مناسبات خاصی از آنها برای پذیرایی استفاده می شود. آش در آشپزی مردم یزد از جایگاه خاصی برخوردار است و آش شولی یکی از پرطرفدارترین غذاهای این منطقه است.


طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

آش شولی با وجود آموزش آسان، در بین غذاهای سنتی یزد بسیار معروف و به طرز شگفت انگیزی لذیذ است. مواد تشکیل دهنده این آش بسته به فصل متفاوت است. مواد اصلی شامل سبزیجاتی مانند لوبیا، چغندر یا شلغم، نخود، پیاز، نعناع خشک، آرد، عدس، روغن، نمک، زردچوبه و سرکه است. همچنین مقداری از سبزی های آش مخصوص اسفناج، شوید، تره، جعفری و شنبلیله توی آش شولی به آن اضافه می شود.


با اینکه مقرون به صرفه است، اما همه خانواده های یزد با آش شولی به خصوص به عنوان عصرانه در تمام فصول سال آشنایی کامل دارند. طعم آش شولی بر اساس ذائقه افراد می تواند از ترش تا ترش و شیرین متفاوت باشد. سرکه انار یا انگور ادویه اصلی این غذا است که طعم خاصی به آن می دهد. این دو ادویه را می توان با قره قروت یا سس انار جایگزین کرد. همچنین می‌توانید در هنگام سرو، علاوه بر نعناع و پیاز پخته شده که روی بیشتر آش‌ها برای تزیین و طعم‌دهی استفاده می‌شود، استفاده کنید. یزدی ها معمولاً بعد از آش شولی چای، نبات می نوشند یا باقلوای یزدی می خورند تا طبیعت سرد آن خنثی شود. آش شولی نیز در کرمان با نام اوماچو طبخ می‌شود و در نوع ادویه‌هایی که استفاده می‌کردند تفاوت‌هایی با هم دارند.


مواد لازم آش شولی

1/2 پیمانه عدس

1.5 پیمانه آرد

1/2 پیمانه سرکه

2 عدد چغندر درشت

3 عدد پیاز

3 قاشق غذاخوری نعنا خشک

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

سبزی آش (پیازچه، جعفری، اسفناج، شوید، مقداری شنبلیله) به میزان دلخواه


طرز تهیه :

ابتدا چغندرها را خوب بشویید و بعد از خرد کردن با مقداری آب در قابلمه بریزید و بگذارید خوب بپزند و نرم شوند. وقتی پختند، عدس را به آنها اضافه کنید.

وقتی عدس پخت، سبزی شسته و خرد شده را به چغندر و عدس اضافه کنید. در تابه پیاز خلال شده را با روغن روی حرارت تفت داده تا نرم و سبک شود و بعد کمی زردچوبه و نمک اضافه و تفت دهید سپس نعنای خشک را اضافه کرده و 30 ثانیه تفت دهید. نیمی از پیاز و نعناع سرخ شده را به آش اضافه کنید و بقیه را برای تزیین کنار بگذارید.

حدود 4 پیمانه آب را به آرد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. وقتی عدس و چغندر پخته شد، حدود چهار پیمانه آب جوش به آش اضافه کنید و مخلوط آب و آرد را به آرامی اضافه کنید و همزمان خوب هم بزنید تا آرد گلوله نشود.

وقتی همه مواد پخت، نمک و فلفل سیاه را به آش اضافه کنید و بچشید تا ببینید نمکش کم است یا نه. سپس در پایان پخت نوبت به اضافه کردن چاشنی آش شولی می رسد. در 10 دقیقه آخر سرکه را اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد تا بوی تند سرکه کم شود سپس آش شولی ما آماده سرو است و با پیاز سرخ شده و نعنا سرخ شده که از قبل آماده شده است، تزئین می شود.


نکات کلیدی :

مقدار اسفناج و شوید باید برابر باشد. می توانید سبزی چغندر را به همراه اسفناج اضافه کنید. به جای سرکه می توانید از رب انار یا کشک سیاه نیز برای چاشنی استفاده کنید. در برخی از دستور العمل ها مقداری آویشن یا مرزنجوش نیز اضافه می کنند. در برخی از دستورها، مقداری از پیاز سرخ شده را در پایان پخت به آش اضافه می کنند.

جالب است بدانید که یزدی ها حدود ساعت 10 تا 11 صبح آش شولی می خورند تا اشتهای خود را باز کنند، اما برای مردم شهرهای دیگر که به تقلید از آنها شولی می پزند، این آش یک پیش غذای خوشبو و خوش رنگ است.

اگر در این آش از چغندر یا شلغم استفاده کنید رنگ آن سبز و اگر از چغندر استفاده کنید قرمز می شود.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده