دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» طرز تهیه و دستور پخت انواع غذا با بادام

طرز تهیه و دستور پخت انواع غذا با بادام

طرز تهیه و دستور پخت انواع غذا با بادام

غذاهای ایرانی یکی از سالم ترین غذاهای دنیاست و بیشتر غذاها با روش های طبخ سالم پخته و آماده می شوند. همچنین ایرانی ها به طور جالبی مواد مورد نیاز بدن را در ترکیب مواد در هنگام پخت یک غذا در نظر گرفته اند. غذاهای ایرانی بی پایان هستند که می توان آنها را به عنوان غذاهای سنتی این کشور معرفی کرد. بیشتر غذاهای گوشتی را با گوشت بره می‌پزند و گاهی از گوشت گاو در آشپزی استفاده می‌شود، ایران کشوری پهناور با تنوع آب و هوایی بالاست که باعث تنوع منابع غذایی و فرهنگ غذایی در این کشور شده است. از شمال ایران تا جنوب، انواع مختلفی از غذاهای طبخ شده با مواد تازه محلی وجود دارد. آشپزی برای ایرانیان نه تنها به معنای تهیه غذاست، بلکه زنده نگه داشتن فرهنگ و اصالت ایرانی است.

نقل بادامی

نقل یک آب نبات است که از سوغاتی های معروف شهر ارومیه است. این نبات با شربت، مغزها و دانه هایی مانند دانه هل معطر، تخم گشنیز، بادام بو داده، گردو و پسته پخته می شود. اما نوع اصلی آن معمولا با بادام بو داده درست می شود. تهیه انواع نقل در منزل بسیار آسان است و می توانید در مدت زمان کوتاهی خودتان آن را با طعم ها و رنگ های مختلف درست کنید. اما مواد تشکیل دهنده چیست؟


چگونه نقل خانگی درست کنیم؟

زمان پخت: 15 دقیقه

مواد لازم :

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

شکر 6 لیوان 

1 قاشق غذاخوری گلوکز یا مقداری کرم تارتار

بادام به میزان لازم 

مغز گردو به میزان لازم 

پسته به میزان لازم


طرز تهیه :

برای تهیه بادام نقل ابتدا باید شربت را تهیه کنید و سپس آجیل، گلاب خشک، پودر هل و ... را در شربت سرد شده بریزید.

داخل تابه مقداری آب بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. آن را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و شکر و آب را هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند. حالا کناره های قابلمه را با کفگیر تمیز کنید و بگذارید مخلوط آب و شکر بجوشد.

گلوکز مایع یا کرم تارتار را به مخلوط شربت اضافه کنید و سریع مواد را هم بزنید. به هم زدن ادامه دهید تا مواد غلیظ شوند. اگر در خانه دماسنج پخت و پز دارید، می توانید دمای داخل ظرف را اندازه گیری کنید. هر زمان که دما در حدود 115 درجه سانتیگراد باشد ، مخلوط آماده است.

بعد از آماده شدن شربت، شعله را خاموش کرده و در ظرفی بریزید. اجازه دهید مواد کمی خنک شوند. برای تهیه بادام نوقل با طعم های مختلف باید آجیل را داخل شربتی که از قبل تهیه کرده اید بریزید. سپس با کمک یک قاشق کوچک به آرامی مغزها را جدا کنید.

در ظرف یا سینی کاغذ روغنی بریزید و نقل را روی آن بگذارید. بعد از خشک شدن یک طرف آن را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر خشک شود. نقل ها را در ظرف مناسبی بریزید و در یخچال نگهداری کنید. هر زمان که خواستید آنها را تازه با چای سرو کنید.

نکته : هنگام تهیه نقل ها همانطور که به آنها شکل می دهید خشک می شوند. پس سعی کنید آن ها را به شکل دلخواه روی کاغذ روغنی قرار دهید و اگر می خواهید ظاهر نقل ها را تغییر دهید با کمک لبه چاقو به آن ها فرم دهید.


غذای ایرانی: خورش خلال بادام 

خورش خلال بادام غذای رسمی کرمانشاه سرو می شود.

زمان آماده سازی 30 دقیقه

زمان پخت 1 ساعت 20 دقیقه


مواد لازم : برای 6 نفر

600 گرم گوشت گوسفند

500 گرم بادام

700 گرم پیاز

5 لیمو امانی

1 قاشق چایخوری هل پودر شده

1/2 قاشق چایخوری زنجبیل پودر شده

1 فنجان گلاب برای خیساندن بادام

3 قاشق غذاخوری گلاب برای خود خورش

4 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ

3 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

1 عدد چوب دارچین

5 قاشق غذاخوری زرشک سیاه

نمک به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

فلفل به مقدار لازم

روغن مایع به مقدار لازم


طرز تهیه :

برای درست کردن خورش خلال واقعا سنتی کرمانشاهی باید از گوشت و بادام زیاد استفاده کنید. گاهی اوقات ذکر می شود که مقدار گوشت و بادام باید برابر باشد. ابتدا باید بادام را در یک فنجان گلاب و 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده خیس کنید.

گوشت شسته و تمیز شده را به شکل های مکعبی کوچک خرد کنید. اندازه آنها باید نصف بند انگشت باشد.

پیازها را بشویید و با دقت پوست بگیرید. پیاز را رنده کنید چون به آب گرفتن بهتر خورش کمک می کند. سپس پیازهای رنده شده را در تابه چرب شده کمی تفت دهید. وقتی نزدیک شد پیازهای رنده شده را دور بریزید، مقداری زردچوبه به آنها اضافه کنید. دیگر آنها را تفت ندهید زیرا طعم پیازها تلخ می شود.

گوشت مکعبی را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید. درست در لحظه ای که رنگ گوشت که تغییر کرد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید. تفت دادن بوی خامی رب گوجه فرنگی را از بین می برد. فلفل و پودر زنجبیل را به گوشت سرخ شده اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مقداری آب جوش به محتویات اضافه کنید (باید سطح گوشت مکعبی را بپوشاند و محتویات آن همه را بپوشاند.) و اجازه دهید گوشت خوب بپزد. وقتی گوشت پخته شد، بادام خیس شده را به خورش اضافه کنید و هم بزنید. در همین حین چوب دارچین را به خورش اضافه کنید و به سراغ لیمو امانی ها بروید . روی لیموهای خشک سوراخ های کوچکی ایجاد کنید و داخل خورش قرار دهید. حالا مقداری نمک به خورش اضافه کنید. قابلمه را روی شعله ملایم بگذارید و بگذارید درست بپزد.

در 20 دقیقه باقیمانده از پخت خورش که فقط یک بند انگشت از آب آن باقی مانده است، هل پودر شده، 3 قاشق غذاخوری گلاب و 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ شده را به خورش اضافه کنید. در این مرحله باید نمک خورش را نیز بررسی کنید، در صورت نیاز مقداری نمک اضافه کنید.

زرشک سیاه را با روغن جامد یا کره تفت دهید و در 10 دقیقه آخر پخت خورش به خورش اضافه کنید. خورش فوق العاده خوشمزه شما آماده سرو است. این خورش ایرانی را می توانید با پلو زعفرانی یا کته سرو کنید .

نکاتی برای داشتن خورش خلال بهتر

یکی از تکنیک های بسیار مهم که طعم این خورش سنتی را بهتر می کند، جوشاندن گوشت برای مدتی و از بین بردن کف شناور روی سطح آن است. حالا گوشت آماده است تا خرد شود و سپس سرخ شود.

زرشک سیاه اصالتا کرمانشاهی است. استفاده از مقدار کافی از آنها بسیار مهم است، استفاده بیش از حد از این نوع زرشک ها باعث تیره شدن خورش می شود. به یاد دارید که گفتیم خورش با کیفیت بهتر، روشن تر است.

اگر زرشک سیاه ندارید، می توانید به جای آن از زرشک قرمز استفاده کنید.

چرا به جای چوب از پودر دارچین استفاده نمی کنید؟ به دلیل رنگ مطلوب خورش. پودر دارچین فقط آن را تیره تر می کند.

در استفاده از رب گوجه فرنگی زیاده روی نکنید زیرا طعم غالب و اصلی خورش را تغییر می دهد.

خیس کردن بادام های نقره ای یک کار ضروری است. بهتر است در گلاب و زعفران باشد.

خورشت خلال خورش رقیق نیست، وقتی شیره اضافی آن بخار شد آن را از روی گاز سوز بریزید.

بادام بو داده با لیموترش

زمان آماده سازی: 20 دقیقه

زمان پخت: 30 دقیقه

زمان کل: 50 دقیقه

مواد لازم :

1 ½ فنجان بادام خام

¼ فنجان شکر سفید گرانول

⅓ فنجان آبلیمو (حدود 3 لیموترش)

1 قاشق غذاخوری نمک

1 قاشق غذاخوری عسل

½ فنجان آب


طرز تهیه:

یک قابلمه کوچک روی اجاق گازقرار داده و بعد شکر، ½ قاشق غذاخوری نمک، عسل و آب را در قابلمه کوچکی بریزید و روی حرارت متوسط ​​قرار دهید وحدود 8-10 دقیقه هم بزنید تا مواد جامد حل شوند و مخلوط غلیظ شود. سپس بادام ها را در مخلوط بریزید و هم بزنید ، یک سبد فلزی را روی ظرفی قرار داده و بعد بادام ترکیب شده را توی آن بریزید تا شهد اضافه از بادام چکه کند. سپس آب لیمو ترش را به ظرف زیر آبکش اضافه و روی حرارت متوسط ​​حدود 10 دقیقه هم زده تا مقدار مایه کم شود. بعد دوباره بادام را به این مایه اضافه و هم بزنید و 5 دقیقه دیگر مرتب هم بزنید تا سس کاراملی شود.

بادام های داغ هستند را روی یک ورق کاغذ مومی پهن کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا آنها را جدا کنید. نمک باقی مانده را روی بادام هابپاشید و بگذارید خنک شود.


دستور پخت کیک بادام

 اگر به آشپزی علاقه مند هستید، باید این مقاله را بخوانید تا بدانید چگونه می توانید یک کیک بادام خوشمزه بپزید!


مواد لازم:

1/3 فنجان شکر دانه ریز

3/4 فنجان خمیر بادام 

283 گرم کره بدون نمک، در دمای اتاق

6 عدد تخم مرغ بزرگ، در دمای اتاق

1 قاشق چایخوری عصاره وانیل

1 فنجان آرد همه منظوره

1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر

1/4 قاشق چایخوری نمک


طرز تهیه:

فر را با دمای 325 درجه گرم کنید و سینی را در وسط فر قرار دهید. کف یک قالب کیک 9 اینچی را با یک دور کاغذ روغنی بپوشانید یا توی قالب را با کره چرب کنید و کمی آرد روی آن بپاشید و مقدار اضافی آن را با تکان دادن قالب جدا کنید.

با همزن برقی شکر و خمیربادام را با هم هم بزنید تا خمیرکاملاً شکسته شود (کریستال های شکر به تکه تکه شدن خمیرکمک می کند - پس هنوز کره را اضافه نکنید!)

حالا کره را اضافه کنید و چند دقیقه هم بزنید تا سبک و پفکی شود. در یک کاسه جداگانه، تخم مرغ ها را با چنگال با هم مخلوط کنید و در حین هم زدن آن را داخل خمیر بریزید. وانیل را اضافه کنید.

آرد، بکینگ پودر و نمک را با لیسک با هم مخلوط کنید. مواد خشک را در خمیر هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند.

خمیررا داخل قالب کیک آماده شده بریزید و حدود 1 ساعت بپزید یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز خمیر فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید. به دلیل تنوع در مارک های مختلف خمیر بادام، زمان پخت ممکن است کمی طول بکشد و کیک را قبل از سرو روی توری خنک کنید. این کیک بسیار مرطوب است و در صورت بسته بندی تا یک هفته خوب می ماند.


خمیر بادام 

 با مقداری آرد بادام و چند مواد اصلی دیگر، خمیر بادام را خودتان انجام دهید و مراحل ساده زیر را دنبال کنید و به سرعت تصمیم خواهید گرفت که دیگر نیازی به خرید خمیربادام ندارید!

آماده سازی 5 دقیقه


مواد لازم : برای حدود 1 1/2 فنجان (375 گرم)

1_1/2 فنجان (170 گرم) شکر قنادی

1_3/4 فنجان (168 گرم)آرد بادام

1/8 قاشق چایخوری نمک

1 عدد سفیده تخم مرغ بزرگ

1 تا 1_1/2 قاشق چایخوری عصاره بادام 


طرز تهیه:

آرد بادام و شکر قنادی را در کاسه غذاساز یا در کاسه میکسر پایه دار مخلوط کنید. فرآیند یا مخلوط کنید ،سفیده تخم‌مرغ، نمک و عصاره بادام را اضافه کنید، آن‌ها را هم بزنید تا مخلوط یکدست شود و به شکل یک توپ شکل‌پذیر درآید.

خمیر بادام را از میکسر یا همزن خارج کنید و باقیمانده آن را از کناره های کاسه هم تمیز کنید.خمیر را به شکل کنده یا توپ در آورید. آن را دوبار در پلاستیک بپیچید و در یخچال بگذارید تا آماده استفاده شود. خمیر یا به اصطلاح رب بادام را در بسته بندی محکم تا 1 ماه در یخچال یا تا 3 ماه در فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه سوهان عسلی 

سوهان عسلی یکی از محبوب ترین شیرینی های ایرانی است که از عسل و مغزهای مختلف تهیه می شود. این دستور العمل را دنبال کنید تا طرز تهیه آن را بیاموزید.


زمان آماده سازی 10دقیقه

زمان پخت 15دقیقه


مواد لازم : برای ۲۰ عدد

1 پیمانه شکر 

3 قاشق غذاخوری عسل

3 قاشق غذاخوری کره

1 قاشق چایخوری زعفران 

1/2 فنجان بادام، تقریباً خرد شده

1/2 فنجان پسته، تقریباً خرد شده

1/2 قاشق غذاخوری گلاب


طرز تهیه:

توی 2 سینی را با کاغذ فر بپوشانید و کنار بگذارید.

در یک قابلمه گود شکر، کره و عسل را اضافه کرده و روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. مرتب هم بزنید و صبر کنید تا شکر کاملا حل شود. حدود 5-7 دقیقه طول می کشد تا شکر حل شود و رنگ آن قهوه ای شود. اجازه ندهید زیاد تیره شود چون تلخ می شود. سپس بادام و پسته را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.بعد از حدود 5 دقیقه، مخلوط تقریباً طلایی شده و شروع به حباب زدن می کند. حالا گلاب و زعفران را اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط یک دقیقه دیگر بپزد سپس حرارت را خاموش کنید. 

یک قاشق از مایع سوهان عسلی را روی کاغذ پخت بریزید. اگر مایع به سرعت جامد شد، این کار رابرای بقیه مخلوط انجام دهید. هر وعده سوهان عسلی باید یک اینچ در هر طرف باشد.اجازه دهید تکه های سوهان عسلی حدود یک ساعت خنک شود. سپس آماده خوردن هستند. 


یادداشت

می توانید بادام و پسته را با مغزهای دیگر مانند گردو، بادام زمینی یا حتی کنجد جایگزین کنید.

می توانید سوهان عسلی را فریز کرده و هر زمان که تمایل داشتید از آن استفاده کنید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده