خرید از سراسر دنیا


» طرز تهیه سوپ عدس بدون گوشت

طرز تهیه سوپ عدس بدون گوشت

قبل از هر چیز باید اشاره کنم که در غذاهای ایرانی انواع سوپ وجود دارد مانند سوپ جو، سوپ کرفس، سوپ خامه ای و عدسی که این غذا خوشمزه تر از بقیه است. در این مقاله قصد دارم در مورد عدسی صحبت کنم. نوعی سوپ سبزیجات است که نام خود را از مواد اصلی آن یعنی عدس گرفته است. عدس یکی از اعضای خانواده حبوبات است. دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. نام فارسی عدس است و مردم از 8000 سال پیش که آن را در شهرهای باستانی آسیای مرکزی و خاورمیانه یافتند، از عدس به عنوان دانه خوراکی استفاده می کردند.


سوپ عدس را می توانیم به عنوان پیش غذا در مهمانی ها و حتی به عنوان یک صبحانه مقوی برای یک روز طولانی و شلوغ یا یک ناهار یا شام با تغذیه سبک سرو کنیم. همچنین به عنوان یک وعده غذایی مقوی زمستانی شناخته شده است. این سوپ خوشمزه می تواند به راحتی با طعم دهنده های مختلف هماهنگ شود. شما می توانید با این دستور غذا با بسیاری از بافت ها و طعم های شگفت انگیز بازی کنید.


 یک غذای گیاهی است که اساساً با دستور العمل های مختلف از سراسر آسیا و شرق تهیه می شود. می توانید برخی از مواد را اضافه یا حذف کنید و در طعم آن تنوع ایجاد کنید، سبزیجات مختلف مانند گوجه فرنگی، هویج، سیر، پیاز و حتی قارچ میتوانید مقداری رشته سوپ یا مقداری گوشت نیز اضافه کنید. با ترکیب این مواد در دستور غذا، آن را با ارزش تر میکنید و طعم های مختلفی را ایجاد می کنید.


طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

از آنجایی که عدس یکی از حبوبات بدون گلوتن است، برای بیماران مبتلا به سلیاک انتخابی عالی است. این بیماری باعث می شود که بدن آنها نتواند گلوتن موجود در غذاها را هضم کند. خواص آنتی اکسیدانی و فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی عدس به کار رفته در عدس سلامت بدن ما را تامین می کند و پیری و خطر ابتلا به اکثر بیماری ها را کاهش می دهد.


بیماری هایی که عدس نقش پیشگیری دارد شامل دیابت، اختلالات گوارشی و یبوست، سرطان ها به ویژه سرطان سینه و سرطان پروستات، بیماری های قلبی، کم خونی و فشار خون بالا می باشد. همچنین به بدن کمک می کند تا قند خون و کلسترول خون را متعادل کند و توانایی بدن را برای افزایش متابولیسم و ​​کاهش وزن بهبود می بخشد. بنابراین توصیه می کنم عدس را چند بار در هفته مصرف کنید.


سوپ عدس یک غذای کاملا گیاهی است. تمام مواد مورد استفاده در آشپزی دارای پایه گیاهی هستند. این یک وعده غذایی عالی برای رژیم گیاهخواری است. فواید آن غیرقابل تصور است زیرا از نظر تغذیه ای مانند کربوهیدرات ها، پروتئین ها، فیبرها، مواد معدنی و ویتامین ها یک غذای کامل است. ممکن است گاهی اوقات گوشت حیوانات را در دستور پخت آن ببینید. اما این انتخابی است که همه چیزخواران ترجیح می دهند مقداری به آن اضافه کنند تا آن را مغذی و تقویت کنند.


همانطور که قبلا ذکر شد، سوپ عدس را می توانیم به عنوان پیش غذا و به عنوان صبحانه مقوی برای یک روز طولانی و پرمشغله یا یک ناهار یا شام با تغذیه سبک سرو کنیم. اگر قصد دارید به عنوان غذای اصلی میل کنید، هر نوع نان تخت نیز به همراه آن سرو کنید. 


از آنجایی که سوپ عدس یک غذای گیاهی است، مواد تشکیل دهنده آن شامل سبزیجات مختلف عدس سبز، پیاز، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی و آبلیمو است. همچنین حاوی ادویه ها و طعم دهنده های مختلف مانند نمک، زردچوبه، فلفل، دارچین و پودر گلپر است. البته این بستگی به ذائقه شما دارد که کدام یک از این ادویه ها را انتخاب کنید.


همانطور که قبلا ذکر شد، می توانید مقداری رشته سوپ و قارچ که به ترجیح شما بستگی دارد اضافه کنید. می توانید مقداری گوشت نیز به دستور غذا اضافه کنید.


سوپ عدس تقریباً یک وعده غذایی سبزیجات است. از آنجایی که در پخت آداسی از سبزیجات مختلف استفاده می کنیم، مفید و مقوی است. موادی که در تهیه سوپ عدس ایرانی استفاده می شود پیاز، سیر، سیب زمینی، هویج، رب گوجه فرنگی و مقداری طعم دهنده مانند نمک، زردچوبه، فلفل، دارچین و پودر گلپر می باشد. پس از تفت دادن پیاز و سیر، باید عدس را از قبل خیس کرده و روی آن را بپوشانید و 20 دقیقه تفت دهید. بعد از 20 دقیقه سبزیجات دیگر را اضافه کنید و بگذارید بپزند.



این دستور غذا برای 4 نفر مناسب است. زمان آماده سازی 10 دقیقه و زمان پخت 50 تا 60 دقیقه است. بستگی به نوع عدس دارد. شما می توانید این غذای خوشمزه را در 60 دقیقه میل کنید.


مواد لازم : برای 4 نفر

1 عدد پیاز بزرگ

1 حبه سیر

1 عدد سیب زمینی سایز متوسط

1 عدد هویج سایز متوسط

1 قاشق چایخوری نمک

1 قاشق چایخوری زردچوبه

1 قاشق چایخوری فلفل

1 قاشق چایخوری دارچین

1 قاشق چایخوری پودر گلپر

2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

2 قاشق غذاخوری آب لیمو

2 قاشق غذاخوری آرد همه منظوره

4 قاشق غذاخوری روغن نباتی

6 لیوان آب

مقداری زرشک برای تزیین رویه

طرز تهیه :

عدس را به مدت 1 ساعت خیس کنید تا نفخ عدس گرفته شود.

پیاز، سیر، سیب زمینی، هویج را پوست بگیرید.

پیاز را خلال کنید، سیر را خرد کنید و سیب زمینی و هویج را خلالی کنید.

یک قابلمه مناسب را روی شعله متوسط ​​قرار دهید و روغن نباتی را بریزید و روی حرارت بگذارید.

پیاز و سیر را در آن تفت دهید.تا نرم و سبک شود.

پس از تفت دادن پیاز و سیر، عدس از قبل خیس شده به اضافه شش لیوان آب را اضافه کنید.

در ظرف را بپوشانید و بگذارید 20 دقیقه بجوشد.

بعد از 20 دقیقه که عدس نیم پز شد، درب قابلمه را باز کنید، هویج و سیب زمینی خرد شده را اضافه کنید و بگذارید 20 دقیقه دیگر بپزد.

بعد از آن آبلیمو و آرد همه منظوره را به غذا اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد تا غلیظ شود.

آن را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با پیاز سرخ شده و زرشک تزئین کنید.آماده سرو می باشد.

یادداشت

می توانید هر نوع نان را در کنار آش عدس سرو کنید. اما نون سنگک تازه دلپذیرتر خواهد بود.

در پخت عدسی می توانید به جای عدس سبز از انواع دیگر عدس (قرمز یا سیاه) استفاده کنید.

تغذیه

سرو: 100 گرم | کالری: 405 کیلو کالری | کربوهیدرات: 55 گرم | پروتئین: 17 گرم | چربی: 5.39 گرم | کلسترول: 30.37 میلی گرم | سدیم: 2531 میلی گرم | فیبر: 19 گرم | شکر: 1.2 گرم | ویتامین A: 1308 IU | ویتامین C : 36 میلیگرم | کلسیم: 84 میلی گرم | اهن:6 میلی گرم


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده